Hej!
Så var vi då igång och vissa av er har igång sitt bredband. Vi ursäktar för dom uppstart problem som uppstår och hoppas ni har överseende med detta. Vi försöker lösa dom problem som uppstår så fort vi och våra leverantörer kan.
Några fåtal har ännu ingen länk, dessa ska vara underrättade via mail och telefonsamtal.
Vi ser att endast ett 40 tal anslutningar är aktiva. Vi ber er ansluta eran utrustning för att upptäcka eventuella fel.
Har ni ingen länk uppåt och ej fått något mail om detta ber vi er kontakta oss. Man kan kontrollera sin länk uppåt genom att se att lampan ”FX” på mediaomvandlaren lyser / blinkar.
Saknar ni strömadapter till er mediaomvandlare ber vi er kontakta Lotta på tel. 076-1415270 för att få en tilldelad. Har ni blivit tilldelad en strömadapter men redan hade en hemma ber vi er lämna tillbaka en, det finns andra som behöver dessa.
De få som har Teliaboxar kvar att hämta ut ska även de kontakta Lotta.
Saknar ni fortfarande heminstallation av fiber / mediaomvandlare. Kontakta Bengt på tel. 070-697 75 43 eller svara på detta mail.
Vissa medlemmar verkar blivit felkopplade på fel port / adress. Vi ber er kontrollera detta genom att surfa in på http://www.qmarket.se och kontrollera den adress som står i högerspalten, se bild. Stämmer ej denna, kontakta oss.
Frågor som uppstått under uppstart.
- Ni som har Telia gruppanslutning aktiverar era tjänster via Telia support tel. 90 200 eller via webbsidan http://www.telia.se/fiberforening
- Tänk på att nämna att ni vill avsluta eran gamla uppkoppling av Telia om ni har en sådan. Den kan överlappa en period om ni ber om detta.
- Kom ihåg att nämna att ni vill portera ert telefonnummer till fibern. Eventuellt behöver dom spela in en fullmakt om ni har telefon hos någon annan leverantör.
- Koder till TV och telefon skall ni kunna få utskickat via SMS (be om detta). Annars finns dem tillgängliga på ”Mina sidor” på telia.se. Dom kommer även skickas ut per post.
- TV skall kunna aktiveras med direkten.
- Bredband kan ta en dag att aktiveras. Innan ni aktiveras når ni endast Qmarket.se. Supporten kan säga att det tar en vecka, detta stämmer vanligtvis inte utan det brukar gå snabbare än så.
- Telefoni kan ta ett par arbetsdagar innan den är igång beroende på om det behövdes portering eller ej.
- Hur ni kopplar ihop det hela med boxar och dyl, har ni fått beskrivning av i medföljande blad samt på posten. Vi får här hjälpa varandra, be en lämplig granne eller vän. Även Telia supporten kan hjälpa er här.
- För er som inte har ett svenskt personnummer skall detta inte vara något problem. Telia supporten har i vissa fall fallerat här. Det som gäller är att dom ska ge er ett fiktivt nummer. Ni kommer dock inte kunna nyttja tjänsten ”Mina sidor”. Får ni problem med aktiveringen angående detta ber vi er kontakta oss.
- Ni som valt Qmarket beställer lättast era tjänster på Qmarket.se, det går även att ringa på 08-578 804 44.
- När ni kopplat in er router / dator mot mediaomvandlare och ej ännu beställt är det endast Qmarket.se ni kan surfa in på.
- Beroende på leverantör får ni utrustning till er anslutning, ibland inte.
- För er som inte har ett svenskt personnummer. Här beror det lite på vilken leverantör det gäller. Vissa leverantörer är det inga problem med, vissa har problem med det. Ni kan ringa Qmarket för att be om hjälp med detta. Det kan underlätta med att ha ett samordningsnummer från Skatteverket vilket skall fungera som personnummer.
- Bredband skall fungera endast inom ett par timmar.
- Andra tjänster kan ta upp till en arbetsvecka för att få igång.
Har ni ytterligare frågor eller problem ber vi er kontakta oss, förslagsvis mail.
Hälsningar
Gustav Dahlstrand
Ordförande, Fröskog Fiber